January 27, 2010

တစ္ခုခုေတာ့ လုပ္ေစခ်င္


ေမြးေန႔ ေမြးရက္၊ ကုသုိလ္ဆက္၊ ရတက္ မေပြၿပီ။ ကံေပၚ ကံဆင့္ ကံကုိျမွင့္၊ ဘ၀ တင့္လွသည္။
ကံခုိင္ ကံလွ၊ ဒီဘ၀၊ မုခ်ေအးၿငိမ္းမည္။

ေမြးေန႔အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ လူသားေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား လုပ္ေဆာင္ေလ႔ရွိၾကတယ္။ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတာ့ တဦးႏွင့္တဦး မတူညီႏုိင္ၾကမယ္ မထင္ဘူး။ အမွန္တကယ္ေတာ့ ေမြးေန႔ကုသုိလ္ ျပဳလုပ္ျခင္းဟာ ဗုဒၶဘာသာရႈေထာင့္မွ ၾကည့္ရင္ ကုသုိလ္ဆက္ျခင္းျဖစ္တယ္။ အတိတ္ဘ၀က လုပ္ခဲ႔တဲ႕ ကုသုိလ္ေတြနဲ႕ ဒီဘ၀က လုပ္ဆဲ ကုသုိလ္ေတြကုိ ဆက္ေပးလုိက္တဲ႕သေဘာပါ။

ကုသုိလ္ဆက္ျခင္းအားျဖင့္ စိတ္ၾကည္လင္ေအးခ်မ္းသြားတယ္။ ကုသုိလ္အေပၚမွာ ေပ်ာ္ေမြေနေတာ့ စိတ္ခ်မ္းသာ သြားတယ္။ စိတ္ခ်မ္းသာေတာ့ ကုိယ္က်န္းမာတယ္။ ပူပင္ေသာက စုိးရိမ္ရမႈေတြ ကင္းစင္ၿပီး ရတက္မေပြ စိတ္မေလပဲ ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္း ေနထုိင္ရတယ္။

ေမြးေန႔ကုသုိလ္ လုပ္တယ္ဆုိတာဟာ ကံဆက္တာပါပဲ။
ေရွးအတိတ္ကုသုိလ္ကံနဲ႕ ပစၥဳပၸန္ကံကုိ ဆက္ေပးလုိက္တာပါပဲ။
ကုသုိလ္ကံေတြကုိ ေပၚေပါက္လာေအာင္ ေဖာ္ေပးလုိက္တာပါပဲ။

အဲဒီလုိေဖာ္လုိက္ေတာ့ အတိတ္က ကုသုိလ္ကံေတြ ေပၚလာတယ္။ အဲဒီအတိတ္ ကုသုိလ္ကံကုိ ပစၥဳပၸန္ကံက ထပ္ဆင့္ၿပီး ျမွင့္တင္ေပးလုိက္ေတာ့ ကုသုိလ္ကံေတြ တစ္ဆင့္ထက္တစ္ဆင့္၊ ရင့္သထက္ရင့္၊ ျမင့္သထက္ ျမင့္ ျမင့္ၿပီးလာေတာ့တာပဲ။ ကုသုိလ္ကံေတြ ျမင့္လာတာနဲ႕ မိမိေနထုိင္ရတဲ႕ လူ႕ေလာက လူ႕ဘ၀ႀကီးက တင့္တယ္စရာ ေက်နပ္စရာေတြ ျပည့္နက္လုိ႔ ေနေတာ့တာပဲ။

ေမြးေန႔တုိင္းမွာ ကုသုိ္လ္ဆက္ေနေတာ့ အဲဒီကုသုိလ္ေတြ ခုိင္လာၿပီေပါ့။ ကုသုိလ္ေတြ ခုိင္လာ၊ မ်ားလာတာနဲ႕ ႏွစ္သက္ရႊင္လန္းၿပီး တည္တည္ၾကည္ၾကည္ ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္း ရွိေတာ့တာပဲ။ အဲဒီတည္ၿငိမ္ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈရဲ႕ ေနာက္မွာ ထပ္ခ်က္မကြာ လုိက္ပါလာတဲ႕ အမွန္ကုိ အမွန္အတုိင္း သိျမင္ႏုိင္တဲ႕ အသိထူး အျမင္ထူးေတြ ေပၚေပါက္လာႏုိင္တယ္။ အသိထူး အျမင္ထူးေတြ ေပၚေပါက္လာတာနဲ႕ ဒီဘ၀အတြက္သာမက သံသရာအတြက္ပါ ပူပင္ေၾကာင့္က် ဗ်ာပါရေတြ ကင္းစင္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေအးၿငိမ္းသြားေတာ့တာပါပဲ။

ေမြးေန႕ ေမြးရက္၊ ကုသုိလ္ဆက္က၊ အသက္ခႏၶာ၊ လြန္က်န္းမာ၍၊ ဥစၥာ တန္ခုိး၊ ဖြံ႕ဖြံ႕ ၿဖိဳးသည္၊ ေမြးေန႕ကုသိုလ္အက်ိဳးတည္း။

အဲဒီကဗ်ာကေလးက ငယ္ငယ္ကတည္းက ၾကားဖူးေန၊ ရဖူးေနတဲ႕ ကဗ်ာေလးပါ။ ဘယ္သူေရးတာလဲ မမွတ္မိေတာ့ဘူး။ အဲဒီကဗ်ာေလးကုိ အမွတ္ရၿပီး အထက္က ကဗ်ာေလးကုိ ျပန္လည္ခံစားမွ်ေ၀လုိက္တာပါ။
ဒါနဲ႕ ေမြးေန႔ရွင္အတြက္ ရည္းစူးၿပီး ျမတ္ဗုဒၶ ၀ိသာခါ ဒကာမႀကီးကုိေဟာတဲ႕ တရားေလးကုိ ေမြးေန႔ ဓမၼလက္ေဆာင္ေပးခ်င္တယ္။

ပါဠိ -

ယထာပိ ပုပၹရာသိမွာ၊ ကယိရာ မာလာဂုေဏ ဗဟူ။ ဧ၀ံ ဇာေတန မေစၥန ကတၱဗၺံ ကုသလံ ဗဟုံ။

ျမန္မာ-

ပန္းစု ပန္းပုံအတြင္းမွ မ်ားစြာေသာ ပန္းကုံးတုိ႔ကုိ သီကုံး ျပဳလုပ္သကဲ႔သုိ႔ ျဖစ္ေပၚလာေသာ သတၱ၀ါသည္ ဥစၥာသဒၶါ တည္းဟူေသာ အစုအပုံအတြင္းမွ ေျမာက္မ်ားစြာေသာ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈကုိ ျပဳရာ၏။

အနက္ရွာ-

ပုပၹရာသိမွာ-အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖုံဖုံ ပန္းေပါင္းစုံသည့္ ပန္းပုံႀကီးထဲမွ၊ ဗဟူ-ေရတြက္ သခ်ၤာ၊ လြန္မ်ားစြာကုန္ေသာ၊ မာလာဂုေဏ- ၾကည့္၍ မဆုံး လုိတုိင္းသုံးဖုိ႔၊ ပန္းကုံးတုိ႕ကုိ၊ ကယိရာယထာ- ႏွစ္သက္ၾကည္စြာ၊ ျပဳလုပ္ရာကုန္သကဲ႔သုိ႔။ ဧ၀ံ-ပမာထားယူ ထုိ႔အတူပဲ၊ ဇာေတန-ေရွးကံအေလ်ာက္ လူ႕ထံေရာက္ေအာင္ ေပၚေပါက္ဖြားျမင္လာေသာ၊ မေစၥန - မခၽြတ္ဧကန္ အမွန္ေသရမည့္ သတၱ၀ါသည္၊ ကုသလံ- ခုေနာင္ ဘ၀၊ နိဗၺာန္က်ေအာင္ သုခေကာင္းက်ိဳး လြန္ပြားတုိးသည့္ ကုသုိလ္မ်ိဳးကုိ၊ ကတၱဗၺံ-မလြဲမေသြ၊ ျပဳသင့္ေပ၏။

လိပ္မွာမူရင္းက၊

Even as one may make many kinds of wreaths from a heap of flowers, so by a mortal in this life there is much good work to be done ( with wealth, faith and generosity).

ေရွးအတိတ္ကံ-

အမွန္တကယ္ေတာ့ လူတုိင္းလူတုိင္း လူ႕ဘ၀ လူ႕ဌာနကုိ ရရွိ ေရာက္ရွိလာၾကျခင္းဟာ ေရွးအတိတ္ကုသုိလ္ကံေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္။ ေရွးအတိတ္ကုသုိလ္ကံမ်ားကုိ အမွတ္တမဲ႕ သုံးစြဲမိလုိ႔ ကုန္ဆုံးသြားၾကရင္ျဖင့္ ေနာင္ျဖစ္လာမည့္ ဘ၀က မေသခ်ာ။

“ကံမခုိင္ သံတုိင္ အိမ္ေဆာက္ေတာ့ ကံေမွာက္လ်င္ က်ိဳး”ဆုိသလုိ ကုသုိလ္ကံက အေျခမခုိင္လ်င္ ဘာလုပ္လုပ္ အဆင္မေျပႏုိင္ေတာ့။ သံတုိင္ သံကြန္ကရစ္မ်ားႏွင့္ ေဆာက္လုပ္ထားသည့္ အိမ္ေတာင္မွ ကုသုိလ္ကံ မရွိေတာ့သည္ႏွင့္ ပ်က္စီးဆုံးရႈံးရႏုိင္၏။ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ ကုန္ဆုံးသြားသည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ သတၱ၀ါအားလုံး မည္သူမဆုိ ပ်က္စီးၾကရေတာ့တာပါပဲ။ မပ်က္စီးတဲ႕သူ ဘယ္သူမွ မရွိႏုိင္ဘူး။ ဒါဟာ ဓမၼနိယာမပဲ။


ေသမည္မွန္-

လူရယ္လုိ႔ ျဖစ္လာျပန္ရင္လည္း လူတုိင္း အမွန္အကန္ ေသရဦးမွပါပဲ။ ဒီေန႔ ေသမလား မနက္ျဖန္ေသမလား။ အခုခ်က္ခ်င္းပဲေသမလား စသည္ျဖင့္ လားေပါင္းမ်ားစြာနဲ႕ပဲ ေစာင္းဆုိင္းေနရတာပါ။ ေသျခင္းတရားဟာ လာဘ္ေပးလုိ႔လည္း မရႏုိင္၊ ရင္းႏွီးလုိ႔ ေနပါဦး တားလုိ႔လဲ မရႏုိင္၊ ပစၥည္းဥစၥာ ဂုဏ္အရွိန္အ၀ါ ၾသဇာအာဏာေတြနဲ႕ တားလုိ႔လည္း မရႏုိင္၊ အႏုျမဴလက္နက္အင္းအားေတြ ပုိင္ဆုိင္လုိ႔ ရင္ဆုိင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ အႏုိင္ယူလုိ႔လည္း မရႏုိင္ပါဘူး။ ဆုိလုိတာက ေမြးဖြားလာတဲ႕ ဘယ္သူမဆုိ အမွန္တကယ္ ေသၾကရအုံးမယ္ဆုိတာကုိ သတိထားဖုိ႔ပါ။

ေလးတန္ေသမ်ိဳးျပ၊

အဘိဓမၼာမွာ ေသျခင္းေလးမ်ိဳး ေျပာျပထားတယ္။
၁။ သက္တမ္းကုန္လုိ႔ ေသျခင္းမ်ိဳးက လူ႕ဘ၀မွာ ေခတ္အေျခအေန အခ်ိန္အခါအရ ကန္႔သတ္ထားတဲ႕ အပုိင္းအျခားမ်ိဳး။ ၇၅-ႏွစ္ဆုိ ၇၅-ႏွစ္ေပါ့။ အဲဒီလုိ သက္တမ္းျပည့္လုိ႔၊ ကုန္လုိ႔ ေသတာကုိ ဆုိလုိတာ။
၂။ ကံကုန္လုိ႔ ေသျခင္းဆုိတာ ၁၅-ႏွစ္နဲ႕လည္း ေသခ်င္ေသမယ္၊ ေမြးၿပီးကာစလည္း ေသခ်င္ေသမယ္။ ကံပါသေလာက္ပဲ အသက္ရွင္ခြင့္ ေနခြင့္ရျခင္းမ်ိဳးကုိ ဆုိလုိတယ္။
၃။ သက္တမ္းရယ္ ကံရယ္ ႏွစ္မ်ိဳးကုန္လုိ႔ ေသျခင္း-ဆုိတာက သက္တမ္းကလည္း ေက်ာ္လြန္သြားၿပီ၊ ကံကလည္း ကုန္ၿပီ၊ ခုေခတ္ဆုိ အသက္၈၀-အရြယ္၊ ၉၀-အရြယ္ေတြကုိ ဆုိလုိတာေပါ့။
၄။ ရုတ္တရက္ ေသျခင္း (ဥပေစၧဒက+ accideint)မ်ိဳးကေတာ့ ေရနစ္တာတုိ႔၊ ကားတုိက္ခံရတာတုိ႕၊ သူမ်ားသတ္လုိ႔ ေသတာတုိ႔ စသည္ျဖင့္ ရုတ္တရက္ ေသဆုံးရတာေတြကို ေျပာတာပါ။ တခ်ိဳ႕မ်ား အဲဒီကံ(ဥပေစၧဒကကံ)မပါလာလုိ႔ကေတာ့ သူမ်ားက ကုိယ့္ကုိ ဘယ္လိုပင္ လုပ္ႀကံလုပ္ႀကံ၊ ဖ်က္ဆီးဖ်က္ဆီး မပ်က္စီးႏုိင္ မေသႏုိင္ဘူး။ ဒါက သတိထားစရာေလးေတြကုိ ေျပာတာပါ။

ကုသုိလ္ေရြးခ်ယ္-

မတည္ၿမဲတဲ႕ အရာေတြနဲ႕ ႏွိပ္စက္ ၀န္းရံေနလုိ႔ လူတုိင္းဟာ ေသၾကရဦးမွာ။ ဘယ္ေန႔ ေသမွာမွန္း မသိရလုိ႔လဲ သတၱ၀ါတုိင္း လူသားတုိင္းဟာ ေကာင္းမႈ ကုသိုလ္တရားေတြကုိ လုပ္သင့္တာပါပဲ။ တခ်ိဳ႕က ငါမေသႏုိင္ဘူး အမွတ္မ်ိဳးနဲ႕ ကုသုိလ္ေတြကုိ ေမ့ေလ်ာ့ ေပါ့ဆၿပီး မလုပ္ဘဲ ေနတတ္၊ ေနရဲ လုိက္ၾကတာ။ ေၾကာက္စရာႀကီး။ ကုသုိလ္ လုပ္တဲ႕ေနရာမွာ ခုဘ၀ေရာ ေနာင္ ဘ၀ပါ အက်ိဳးမ်ားေစမဲ႕ ကုသိုလ္မ်ိဳးေတြကုိ ေရြးခ်ယ္ၿပီး လုပ္သင့္တယ္။

လုပ္ၾကကြယ္-

ဒီလုိမွ မဟုတ္ဘဲ ပါတီလုပ္ ၀ုိင္းဖြဲ႕ၿပီး အရက္ဒကာခံတာမ်ိဳး၊ ကိုယ့္ေဘာ္ဒါေတြ ႏုိက္ကလာပ္သြားဖုိ႔ ပုိက္ဆံေပးလုိက္တာမ်ိဳး ေတြဟာ ခုဘ၀ေရာ ေနာင္ဘ၀ပါ အက်ိဳစီးပြား ျဖစ္ထြန္းေစမဲ႕ ကိစၥမ်ိဳး မဟုတ္ဘူး။ သက္ေရာက္မႈက ဆိုးက်ိဳးဖက္ကုိ ဦးတည္သြားေစတယ္။
ေျပာခ်င္တာက သူမ်ားဆီက ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မထားဘဲ၊ အက်ိဳးလုိလုိ႕ ေညာင္ပင္ ေရေလာင္းတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ ျဖဴစင္တဲ႕ ေစတနာမ်ိဳးနဲ႕ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈကုိ လုပ္သင့္တယ္။ သူက ငါ့ကုိ ေရတုိက္လုိက္လုိ႔ ငါက သူ႕ကုိ ျပန္ၿပီး ထမင္းစားဖိတ္ေကၽြးလုိက္တဲ႕ ကုသုိလ္မ်ိဳးက စစ္မွန္တဲ႕ ကုသုိလ္မ်ိဳး မဟုတ္သလုိ၊ သူက ငါ့ကုိ ကူညီလုိ႔ ထမင္းဖိတ္ေကၽြးတာ၊ သူကခ်မ္းသာလုိ႔၊ သူ႔ကုိ ခုိင္းလုိ႔ရလုိ႔ သူ႔ဆီက ရမဲ႕ အကူအညီကုိ ေမွ်ာင္လင့္ေတာင့္တၿပီး လုပ္တဲ႔ကုသိုလ္မ်ိဳးကလည္း စစ္မွန္တဲ႕ ကုသုိလ္မ်ိဳး မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။

ျမတ္ဗုဒၶ ေဟာထားသလုိ (တၾတာနႏၵ တိရစၧာနဂေတ ဒါနံ ဒတြာ သတဂုဏာ ပါဋိကခၤ ိ တဗၺာ)မ်ိဳး ကုိယ့္အိမ္မွာ ေမြးထားတဲ႕ ေၾကာင္ေလးကုိ ၾကြက္ခုတ္လုိ႔ အစာေကၽြးတာမ်ိဳး မဟုတ္ပဲ ေစတနာသန္႔သန္႔ေလးနဲ႕ ေကၽြးေမြးလုိက္ရင္ အဆတစ္ရာ၊ ဘ၀တစ္ရာ အက်ိဳးေပးႏုိင္တယ္တဲ႕။
ေစတနာစစ္မွေနာ္။ စစ္မွန္မွ ခုဘ၀ေရာ ေနာင္ဘ၀ပါသာမက နိဗၺာန္ထိေအာင္ အက်ိဳးေပးမ်ားႏုိင္တယ္။ အဲဒီလုိ ကုသုိလ္မ်ိဳးေတြ ေရြးခ်ယ္ၿပီးလုပ္သင့္တယ္။

သုံးသြယ္-

ကုသုိလ္ မလုပ္မီ အရင္ျဖစ္တဲ ေစတနာ၊ လုပ္ေနဆဲ ေစတနာ၊ လုပ္ၿပီးေနာက္ ၀မ္းသာေနတဲ႕ ေစတနာ။ အဲဒီ ေစတနာ သုံးမ်ိဳးဟာ ဘ၀အတြက္ သိပ္အေရးပါတယ္။
ကုသုိလ္မလုပ္မီ ေၾသာ္ ငါျဖင့္ ဘယ္ေန႔၊ ဘယ္ရက္၊ အဘယ္အခ်ိန္၊ ဘယ္နာရီမွာျဖင့္ ကုသုိလ္လုပ္အုံးမွပဲ။ အဲဒီလုိ လုပ္ရမဲ႕ ကုသိုလ္ေတြကုိ ေတြးၿပီး ၀မ္းသာၾကည္ႏူး ေနျခင္းဟာ အရမ္းကုိ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားေနပါၿပီ။

ကုသုိလ္လုပ္ေနဆဲ အခ်ိန္ကုိေတာ့ မေျပာလုိေတာ့ပါဘူး သူက သိပ္သိသာေနတာကုိး။ သတိထားသင့္တာက ကုသိုလ္လုပ္ၿပီးေနာက္ ကုိယ့္လုပ္ထားခဲ႕တဲ႕ ကုသိုလ္ေတြကုိ ျပန္ၿပီး ၀မ္းသာၾကည္ႏူးေနမယ္။ ေအာက္ေမ႔သတိရေနမယ္။ သုိ႔မဟုတ္ တည္ၿမဲျခင္းမရွိတာေတြကုိ ျပန္လွန္ သုံးသပ္မယ္ဆုိ အဲဒီ ကုသိုလ္ေတြဟာ ပြားၿပီးရင္းပြား တားမႏုိင္ ဆီးမရျဖစ္ေနတဲ႕ ကုသုိလ္မ်ိဳး၊ ခုဘ၀ ေနာင္ဘ၀ အက်ိဳးမ်ားမဲ႕၊ နိဗၺာန္ထိေအာင္ အက်ိဳးမ်ားမဲ႕ ကုသုိလ္မ်ိဳးေတြပါပဲ။

တန္ဖုိးလွ။

သိတဲ႔ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ဆုိရင္ သူ႕ပုိက္ဆံကုိ တန္ဖိုးထားရုံ (ကပ္ေစးနည္းဟုမသုံးပါ) သာမက၊ သူလုပ္ထားတဲ႕ ကုသုိလ္ေတြကုိလည္း အရမ္းတန္ဖုိးထားပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး တရားေတြ ေတာ္ေတာ္သိေနလုိ႔လားမသိ သူလုပ္ထားတဲ႕ ကုသုိလ္ေတြကုိ (ၾကြားတာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ) ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာေျပာတတ္၊ သူမ်ားကုိလည္း သာဓုေခၚေစတတ္ပါတယ္။

မွတ္မွတ္ရရ တခါတုန္းက သူမ်ားက သူမကုိ အေအး(အိတ္နဲ႔ထည့္ေပၿပီး)တုိက္လုိက္ပါတယ္။ အဲဒီအေအးကုိ သူမက မေသာက္ခ်င္ဘူး(မတည့္တာလည္း ပါမယ္)ေပါ့။ ေပးတဲ႕သူရဲ႕ ေရွ႕မွာ လႊင့္ပစ္ဖုိ႕ကလည္း မေကာင္းတာမုိ႔ လႊင့္ပစ္ရမယ့္ ေနရာကုိ ေရြးခ်ယ္ရင္း ဒီအတုိင္း လက္ထဲမွာ ပါလာခဲ႕တယ္။ အဲဒီေနာက္ လမ္းေဘးက အလွဴခံတစ္ေယာက္က (သူေတာင္းစားဟု မသုံးပါ) သူမ လက္ထဲက အေအးထုတ္ကုိ ျမတ္ျမတ္ႏုိးႏုိးနဲ႕ ၾကည့္ေနလုိ႔ သူမက ၀မ္းသာၾကည္ႏူးစြာနဲ႕ (အမႈုိက္ပုံးထဲ ထည့္မယ့္အထုပ္ကုိ) ငါ့လက္ကလြတ္ ၿပီးေရာ သေဘာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ ၾကည္ၾကည္ႏူးႏူး ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာနဲ႕ ေပးလွဴခဲ႔ၿပီး။

သူမ လွဴခဲ႔တဲ႕ အလွဴကုိ ဧရာမ အလွဴႀကီးတစ္ခုအလား သေဘာထားကုိ သူတပါး(မိမိ)အား သာဓုေခၚေစ၊ ၀မ္းေျမာက္ေစခဲ႔ပါတယ္။ အဲဒီအမ်ိဳးသမီး ခ်မ္းသာပါတယ္။ ပစၥည္းဥစၥာေရာ ကုသုိလ္ေရာေပါ့။ တန္ဖိုးထားတတ္ပုံကုိ ေျပာတာပဲ။ တန္ဖုိးထားတာနဲ႕ အမွ် ကုသုိလ္ေတြ ပုိၿပီး ေပါမ်ားတတ္ပုံကုိ ေျပာတာပါ။ တန္ဖုိးထားတာနဲ႕အမွ် တန္ဖုိး ရွိေတာ့ တာပါပဲ။

ပန္းကုိပုံျပဳ

ကုသုိလ္လုပ္တဲ႔ အခါမွာ ပန္းေတြကုိ ဥပမာထားၿပီး ကုသုိလ္လုပ္ရမယ္လုိ႔ ျမတ္ဗုဒၶ ေဟာေတာ္မူခဲ႔ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ စပါယ္ပန္းတုိ႔၊ ခေရပန္းတုိ႔ကုိ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ျမင္ဖူးၾကပါလိမ့္မယ္။

အဲဒီပန္းေလးေတြဟာ တစ္ပြင့္တည္း ရွိေနရင္ တန္ဖုိးမဲ႕ေနတတ္ၾကေပမဲ႕ သီႀကိဳးနဲ႕ သီကုံးလုိက္တဲ႕ အခ်ိန္မွာေတာ့ အရမ္းတန္ဖုိး ျမင့္တက္သြားပါၿပီ၊ အရာရာဟာ အျမင္တင့္ အဆင္တင့္ အသြင္တင့္သြားပါၿပီ။

ပုိက္ဆံဟာ တစ္က်ပ္ထဲဆုိ တန္ဖုိး သိပ္မရွိတတ္ေပမယ့္ ရာတုိ႔ ေထာင္တုိ႔ ေသာင္းတုိ႔ သိန္းတုိ႔ဆုိရင္ လုိခ်င္တာေတြကုိ ၀ယ္လုိ႔ရပါၿပီ။ အဲဒီလုိပါပဲ ကုသုိလ္ဟာ နည္းေနေသးရင္ မသိသာေသးေပမယ့္ ကုသုိလ္ေတြ မ်ားလာတာနဲ႕ တၿပိဳင္နက္ လူ႕ဘ၀၊ နတ္ဘ၀၊ အဆင့္ျမင့္ဘ၀ေတြကုိ ၀ယ္လုိ႔ရပါၿပီ။ နိဗၺာန္ကုိ ၀ယ္ဖုိ႔ အေထာက္အပံ႕ ေပးႏုိင္ပါၿပီ။ ဆုိလုိတာက ပန္းပြင့္ေတြကုိ ဥပမာထားၿပီး ကုသုိလ္လုပ္တဲ႕အခါ ေန႔စဥ္ေန႔စဥ္ နည္းသည္ျဖစ္ေစ၊ မ်ားသည္ျဖစ္ေစ၊ လုပ္ႏုိင္သေလာက္ လုပ္သြားၾကဖုိ႔ပါ။

ကုသုိလ္စု

တစ္စကၠန္႔ဟာ တန္ဖုိးမရွိတတ္ေပမယ့္ စကၠန္ေပါင္းမ်ားစြာရွိလာရင္၊ တစ္မိနစ္ကုိ သတိမထားတတ္ၾကေပမယ့္ မိနစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ရွိလာရင္၊ တစ္ေန႔တစ္ေလဟာ မသိသာေပမယ့္ ေန႔ေပါင္းမ်ားစြာၾကာလာရင္ သိပ္ကုိ ထူးထူးျခားျခား ျဖစ္တတ္ ရွိလာတတ္ပါတယ္။
ကုသိုလ္လုပ္တဲ႕ အခါမွာလည္း ဒီအတုိင္းပါပဲ တစ္စကၠန္႔ေလာက္ လုပ္လုိက္တဲ႕ ကုသုိလ္၊ တစ္မိနစ္၊ တစ္နာရီ၊ တစ္ရက္ေလာက္ လုပ္လုိက္တဲ႕ ကုသုိလ္ေတြဟာ မသိသာေပမဲ႕ စကၠန္႔ေတြ၊ မိနစ္ေတြ၊ နာရီေတြ၊ ေန႔ေတြထပ္လာ ဆက္လာရင္၊ ကုသုိလ္ေတြ စုႏုိင္လာတာနဲ႕ တၿပိဳင္နက္ အဲဒီကုသုိလ္ရဲ႕ အက်ိဳးတရားေတြကုိ လုိသလုိ အသုံးခ်လုိ႔ ရႏုိင္ေတာ့တာပါပဲ။

တစ္ခုခုေတာ့

ကုသုိလ္လုပ္တယ္ဆုိတာ ပုိက္ဆံရွိမွ လုပ္လုိ႔ ရတာမဟုတ္ပါဘူး။ မရွိလည္း လုပ္လုိ႔ ရတာပါပဲ။ နံနက္ ညေန ဘုရားရွိခုိးတာတုိ႔၊ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္၊ တရားဂုဏ္ေတာ္၊ သံဃာဂုဏ္ေတာ္ ပြားမ်ားတာတုိ႔၊ ရြတ္ဆုိတာတုိ႔။ ေမတၱာပုိ႔တာတုိ႔၊ သူမ်ားအက်ိဳးစီးပြားကုိ လုိလားတာတုိ႔၊ သူမ်ား အဆင္ေျပေနတာေတြ႕ရင္ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ရွိတာတုိ႔၊ သူမ်ား မေကာင္း မေျပာတာတုိ႔၊ ကူညီႏုိင္တာေတြ႕ရင္ ကာယအား၊ ဥာဏအားျဖင့္ ကူညီတာတုိ႔ စတာေတြဟာ ပုိက္ဆံမကုန္ဘဲ ရတတ္တဲ႕ ကုသုိလ္ေတြပါ။

ပိုက္ဆံ မကုန္တဲ႕ တန္ဖုိးအႀကီးဆုံး ကုသုိလ္ကေတာ့ ေန႔စဥ္ေန႔တုိင္း မိမိ ရႈေန ထုတ္ေနတဲ႕ ၀င္ေလ၊ ထြက္ေလကုိ သတိထား ေစာင္းၾကည့္ေနရင္၊ ဒါမွာ မိမိလုပ္ေနတဲ အရာေတြကုိ မ်က္ေျခမျပတ္ သတိနဲ႕ ေစာင့္ၾကည့္ေန၊ မိမိရဲ႕ခႏၶာကုိယ္ရဲ႕ ျဖစ္စဥ္၊ မိမိစိတ္ရဲ႕ ေျပာင္းလဲတတ္တဲ႕ ျဖစ္စဥ္ေတြကုိ ေစာင့္ၾကည့္ေနႏုိင္မယ္ဆုိရင္ တန္ဖုိး ျဖတ္လုိ႔ မရႏုိင္တဲ႕ ကုသုိလ္ေတြပါပဲ။ တစ္ခုခုကိုေတာ့ မ်က္ေျခမပ်က္ သတိနဲ႕ မွတ္ေနဖုိ႔ပါပဲ။

လုပ္ရမွ။

အလုပ္ကေတာ့ ေန႔စဥ္လုပ္ေနရတာပါပဲ။ ဆင္းရဲသူလည္း ဆင္းရဲတဲ႔အေလ်ာက္၊ ခ်မ္းသာသူလဲ ခ်မ္းသာတဲ့အေလ်ာက္ လုပ္ေနၾကရတာပါပဲ။ အလုပ္မလုပ္တဲ႕သူရယ္လုိ႔ေတာ့ တစ္ဦးမွ ရွိမယ္မထင္ပါဘူ၊ တန္ဖုိးရွိတဲ႕ အလုပ္၊ တန္ဖုိးမဲ႕တဲ႕ အလုပ္ ဒါေတြပဲ ကြာျခားသြားၾကလိမ့္မယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။

ကုသုိလ္ ပညာ၊ ဥစၥာ ရွာမႈ၊ တစ္ခုခု၊ မရသူမွာ အရႈံးသာ- စသည္ျဖင့္
ဆုံးမစကားေတြ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘ၀အတြက္ အဓိပၸါယ္ရွိဖုိ႔ ဘ၀မရႈံးဖို႕ကေတာ့ ေန႔စဥ္ေန႔စဥ္ ကုသုိလ္လုပ္ရမွ ျဖစ္မယ္။
အိပ္ခါနီ နဖူးေပၚလက္တင္ စဥ္းစားၾကည့္လုိက္ ဒီေန႔ ငါ ဘာကုသုိလ္ေတြ လုပ္ၿပီးၿပီလဲ။
တကယ္လုိ႔ ဘာမွ မလုပ္ရေသးရင္၊ မလုပ္ျဖစ္ခဲ႔ရင္ -

အရႈံးေတာ့ မခံပါနဲ႕ ႏွာသီးဖ်ားက ၀င္ေလထြက္ေလကုိ သတိထားလုိ႔ ျဖစ္ေစ၊ ၀မ္းဗုိက္ေပၚ လက္တင္ၿပီး ေဖာင္းတာ ပိန္တာကုိ သတိထားလုိ႔ျဖစ္ေစ၊ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ၊ မိဘ၊ ဆရာသမားတုိ႔ရဲ႕ ဂုဏ္ေတာ္ေတြကုိ ပြားလုိ႔ပဲျဖစ္ေစ၊ ေမတၱာပြားလုိ႔ပဲျဖစ္ေစ တေန႔တာအတြက္ ဘ၀မရႈံးေအာင္လုပ္ဖုိ႔ေတာ့ လုိအပ္ေပလိမ့္မယ္။ ဆုိလုိရင္းကေတာ့ ေန႔စဥ္ ေန႔စဥ္ လုပ္ႏုိင္သေလာက္ ကုသုိလ္ေတြကုိ တစ္ခုၿပီး တစ္ခု လုပ္ေဆာင္ေနမယ္ဆုိရင္ ေန႔ေပါင္းမ်ားစြား ၾကာျမင့္လာေသာအခါကာလအတြက္ေတာ့၊ တခုခုေတာ့ လုပ္ေစခ်င္ . . .


အထက္က ေရးလုိက္တဲ႕ စာေတြကုိ နိဂုံးခ်ဳပ္လုိက္ေတာ့

အခ်ဳပ္

ပါဠိျမန္မာ၊ အနက္ရွာ၊ လိပ္မွာ မူရင္းက။
ေရွးအတိတ္ကံ၊ ေေသမည္မွန္၊ ေလးတန္ေသမ်ိဳးျပ။
ကုသုိလ္ေရြးခ်ယ္ လုပ္ၾကကြယ္၊ သုံးသြယ္ တန္ဖုိးလွ။
ပန္းကုိ ပုံျပဳ ကုသုိလ္စု တစ္ခုခုေတာ့ လုပ္ရမွ . . . ။

ေမာင္ပညာ (မန္းတကၠသုိလ္)
pyinyar08@gmail.com

0 comments:

 

blogger templates | Make Money Online